خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) سرمایهگذاری دشمن را در ضربه زدن به تمدن اسلامی یک امر بارز و روشن برشمرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از ملایر حجتالاسلام صفر الهیراد در چهارمین همایش ملی ناتوی فرهنگی در دانشگاه ملایر با اشاره به مسئله مهم و جدی تمدن اسلامی اظهار داشت: امروزه این مسئله به عنوان یک دغدغه جدی است که مقام معظم رهبری نیز به این امر توجه ویژه دارند.
وی به شبیخون و تهاجم فرهنگی دشمن در عصر حاضر اشاره کرد و افزود: دشمن در این راستا برای ضربه زدن به اصل تمدن اسلامی سرمایهگذاریهای بزرگی کرده و مسیری را که دشمن انتخاب کرده در ضربه زدن به اصل اسلامیت است.
استاد حوزه و دانشگاه تمدن اسلامی را بزرگترین رقیب تمدن غرب برشمرد و گفت: ما در یک جنگ جهانی عظیمی قرار داریم که جنگ بین جهان بینی اسلامی در مقابل جهان بینی غرب است و وظیفه ما در این میان شناخت آسیبهای این جهانبینی نسبت به اسلام است.
وی شناخت درست اسلام در مقابل غرب را از راههای شناخت غرب برشمرد و ابراز داشت: مشکل امروز ما سطحینگری از فهم اسلام و دین است و اگر بخواهیم حرفی در مقابل جهانبینی غربی داشته باشیم راهش شناخت درست جهانبینی اسلامی است.
الهیراد با بیان این که امروز در جامعه اسلامی جلوههای تمدن غرب در لایههای اجتماعی جامعه مشاهده میشود، تصریح کرد: منظور از تمدن غرب کشور و یا قاره خاصی نیست بلکه آنچه مد نظر است اندیشه غربی است.
وی افزود: اندیشه غربی به دنبال تضعیف مبانی اسلام است و ما از بنیانهایی که موجب سیاستهای ترویج سکولار در مبانی اسلامی شده غفلت کردهایم و متأسفانه برخی از آن مبانی سکولار امروز به اسم اسلام در جامعه نهادینه شده است.
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به سخن رهبر کبیر انقلاب در اعلام زنگ خطر افرادی که در لباس اسلام و به نام اسلام مبانی غرب را به مردم دیکته میکنند، گفت: مفهوم سکولار جان مایه تمدن مدرن است و سکولاریسم واقعی به دنبال دنیوی کردن و بشری کردن دین است.
وی اظهار داشت: فرهنگ و اندیشه غربی در صدد زمینی کردن دین و تفسیر آن به نفع خود و خواستههای خود است و دشمن با ناتوی فرهنگی برای ضربه زدن به علوم انسانی از هیچ تلاشی دریغ نکرده و این عین استکبار و ظلم در حق ملت ما بوده است.
الهیراد به ویژگیها و مؤلفههای جدی اندیشه غربی اشاره کرد و افزود: عقل گرایی، فردگرایی، تجربهگرایی و تقدسزدایی از مهمترین این مؤلفههاست.
وی با اشاره به اینکه خیانتهای افراد غربزده و به اصطلاح روشنفکر در کشورمان سیری تاریخی دارد و به قرون گذشته بر میگردد، خاطرنشان کرد: عدهای به غرب رفته و پس از برگشت به کشور شعار غربی و روشنفکری را مطرح کردند که بزرگترین خائنان به اسلام و ایران بودند و جلوی تمدن و پیشرفت ملت را با تقلید گرفتند.
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: اما بعد از گذشت این استضعاف، به برکت جمهوری اسلامی ایران و با نه گفتن ملت به آمریکا یک بار دیگر ملت این خودباوری را به دست آورد که تمدنی که تولید خودمان باشد جای پیشرفت دارد و تمدنی که وابسته به غرب است هرگز به پیشرفت نخواهد رسید.
وی ابراز داشت: متاسفانه بعد از انقلاب نیز عدهای که علم روشنفکری را به پا کرده و مبانی اسلامی را آلوده به مبانی غربی کردهاند که امروز هم وجود دارند.
الهیراد یکی از عناصر ناتوی فرهنگی در کشور را ترجمه کتابهای غربی که سنخیتی با اسلام ندارد، عنوان کرد و گفت: این ترجمهها در حوزه هستی شناسی، جهان بدون خدا را معنی کرده و آن را به جوانان نهادینه میکند.
وی ورود تمدن غرب در حوزه هستیشناسی، معرفتشناسی، روانشناختی و انسان شناختی را از عوامل ناتوی فرهنگی عنوان کرد و افزود: دشمن در این حوزهها وارد شده و ارزشها را به سمت و سوی تمدن غرب تغییر داده است.
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: از نظر تمدن غربی آزادی به معنای شهوت و تفسیر انسان همراه با حیوانیت و امیال و غرایزی است و اسلام در مقابل این تمدن آزادی انسان را در قید خدا بودن و رسیدن به کمال میداند.
وی راههای رسیدن به تمدن اسلامی را احساس نیاز به الگوهای اسلامی ایرانی برشمرد و گفت: داشتن الگویی با این مضمون به تولید فکر اسلامی میانجامد.
الهیراد خطاب به دانشجویان بیان داشت: شما باید برای تقویت بنیانهای فکری خود و جامعه تلاش کنید و دانشگاهها را اسلامی کرده و اگر علوم ما اسلامی شود جنبش نرم افزاری ما نیز اسلامی خواهد شد.وی برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی را یکی از موارد مهم در حرکت به تمدن اسلامی برشمرد و افزود: علوم انسانی ما نیز بر این مبنا باید حرکت کند.
وی در پایان با اشاره به اینکه برای رسیدن به کمال و پیشرفت اسلامی باید علوم اسلامی و مبانی آن را جدی بگیریم، خاطرنشان کرد: در این راستا کارهای زیادی انجام شده است که نیاز به زمان دارد تا آثار مثبت آن در جامعه مشاهده شود
منبع:خبرگزاری فارس
حضرت آیت الله سبحانی به پرسشی درباره ازدواج فرزندان آدم پاسخ داده اند. متن پرسش و پاسخ به این شرح است:
ازدواج فرزندان آدم و حوا چگونه صورت گرفته است؟!، در حالى كه همگى خواهر و برادر بودند؟!
پاسخ: در این مورد در روایات و سخنان دانشمندان پاسخهایى به آن داده شده كه در اینجا ـ بدون گزینش ـ مطرح مى كنیم:
1. ازدواج آنها با خودشان انجام گرفته و مجوز آن، ضرورت آغاز آفرینش و نبودن همسرى دیگر بوده است.
2. خداوند براى هر یك از پسران و دختران، زوجى از فرشتگان آفرید، و اولاد آنها با یكدیگر به صورت پسر عمو و دختر عمو درآمدند و تكثیر نسل صورت گرفت.
3. آنها با نسل هاى باقى مانده از انسانهاى پیشین ازدواج كرده اند. درست است كه شجره انسان كنونى به آدم ابو البشر مى رسد، ولى آدم، نخستین انسانى نیست كه بر این پهنه گام نهاده، بلكه پیش از او انسانهایى در روى زمین زندگى مى كرده و منقرض شده اند [1]; چیزى كه هست، بقایایى از آنها در روى زمین وجود داشت كه به تكثیر نسل كمك كرد.
چون مسأله مربوط به ما قبل تاریخ مى باشد اظهار نظر قطعى در باره ى آن بسیار مشكل است.
منبع:بولتون نیوز
خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه: با عنایت به مشکلاتی که امام رضا(ع) در ارتباط حضوری با شیعیان در زمان حیات خود و زندگی در خراسان آن روز داشتند، توصیهها و مسائل مد نظر را از طریق مکاتبه و توسط نمایندگان خود در بلاد مختلف به اطلاع مردم می رساندند. یکی از اسناد موجود، نامه ایشان به حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) است که در آن زمان در ری زندگی می کردند.
شیخ مفید در کتاب خویش، پیام جامع، آموزنده و جالبی را از امام رضا(ع) آورده است که آن بزرگوار آن پیام را، به وسیله حضرت سیدالکریم عبدالعظیم حسنی(ع) به شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع) فرستادهاند.
متن پیام آن بزرگوار این است:
بسم الله الرحمن الرحیم
یا عبدالعظیم!
أبلغْ عنّی أولیائی السلامَ وقل لهم: أن لا یجعلوا للشیطان على أنفسهم سبیلاً، ومُرْهم بالصدق فی الحدیث وأداء الأمانة، ومُرْهم بالسکوت وترک الجدال فیما لا یَعْنیهم، وإقبالِ بعضهم على بعض والمُزاوَرة، فإنّ ذلک قربة إلیّ. ولا یشغلوا أنفسهم بتمزیق بعضهم بعضاً، فإنّی آلیتُ على نفسی أنّه مَن فعل ذلک وأسخط ولیّاً من أولیائی دعوتُ الله لِیعذّبه فی الدنیا أشدّ العذاب، وکان فی الآخرة من الخاسرین. وعرِّفْهم أنّ الله قد غفر لمحسنهم، وتجاوز عن مسیئهم، إلاّ مَن أشرک به أو آذى ولیّاً من أولیائی أو أضمر له سوءً، فإنّ الله لا یغفر له حتّى یرجع عنه، فإنْ رجع وإلاّ نُزع رُوح الإیمان عن قلبه، وخرج عن ولایتی، ولم یکن له نصیب فی ولایتنا، وأعوذ بالله من ذلک.
بنام خداوند بخشنده بخشایشگر
ای عبدالعظیم! سلام گرم مرا به دوستدارانم برسان و به آنان بگو: در دلهای خویش برای شیطان راهی نگشایند و آنان را به راستگویی در گفتار و ادای امانت و سکوت پرمعنا و ترک درگیری و جدال در کارهای بیهوده و بی فایده فراخوان و به صله رحم و رفت و آمد با یکدیگر و رابطه گرم و دوستانه با هم دعوت کن، چرا که این کار باعث تقرب به خدا و من و دیگر اولیاء اوست. دوستان ما نباید فرصتهای گرانبهای زندگی و وقت ارزشمند خود را به دشمنی با یکدیگر تلف کنند. من با خود عهد کردهام که هر کس مرتکب اینگونه امور شود یا به یکی از دوستانم و رهروانم خشم کند و به او آسیب رساند از خدا بخواهم که او را به سخت ترین کیفر دنیوی مجازات کند و در آخرت نیز اینگونه افراد از زیانکاران خواهند بود.
به دوستان ما توجه ده که خدا نیکوکرداران آنان را مورد بخشایش خویش قرار داده و بدکاران آنان را جز، آنهایی که بدو شرک ورزند و یا یکی از دوستان ما را برنجانند و یا در دل نسبت به آنان کینه بپرورند، همه را مورد عفو قرار خواهد داد اما از آن سه گروه نخواهد گذشت و آنان را مورد بخشایش خویش قرار نخواهد داد. جز اینکه از نیت خود بازگردند و اگر از این اندیشه و عمل زشت خویش بازگردند، مورد آمرزش خواهند بود اما اگر همچنان باقی باشند، خداوند روح ایمان را برای همیشه از دل آنان خارج ساخته و از ولایت ما نیز بیرون خواهد برد و از دوستی ما اهل بیت(ع) نیز بی بهره خواهند بود و من از این لغزشها به خدا پناه میبرم.»
حجت الاسلام قرائتی در سخنرانی در شرح این نامه گفتند: پیام امام رضا(ع)، پیام خیلی مهمی است. انگار این شفای دردهای امروز جامعه ماست. امام توصیه میکند که مردم راه شیطان را در خودشان باز نکنند.
امام رضا(ع) به عبدالعظیم حسنی فرمود: به شیعهها بگو دیدن همدیگر بروند. «فَإِنَّ ذَلِکَ قُرْبَةٌ إِلَی» اگر میخواهید به من نزدیک شوید، دیدن همدیگر بروید. «وَ لَا یَشْغَلُوا أَنْفُسَهُمْ بِتَمْزِیقِ بَعْضِهِمْ بَعْضا» «تَمزیق»، «کُلَّ مُمَزَّق» (سبأ/7) در قرآن است. «تمزیق» یعنی تخریب. «وَ لَا یَشْغَلُوا أَنْفُسَهُمْ بِتَمْزِیقِ بَعْضِهِمْ بَعْضا» همدیگر را خراب نکنید. «وَ لَا یَشْغَلُوا» مشغول نکنید «تَمْزِیقِ بَعْضِهِمْ بَعْضا» او این را خراب میکند.
امام رضا(ع) فرمود: من نفرین میکنم به کسی که آبروی شیعیان را بریزد. تعهد کردم. که کسی که آبروی مؤمنی را بریزد، «دَعَوْتُ اللَّهَ» دعا میکنم، که چه؟ «لِیُعَذِّبَهُ فِی الدُّنْیَا أَشَدَّ الْعَذَاب» در دنیا به زندگی نکبتی گرفتار شود «وَ کَانَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِین» خیلی امام رضا دلش درد میآید. امام رضا(ع) به عبدالعظیم حسنی(ع) فرمود: به شیعیان من بگو آبروی همدیگر را نریزید. من امام رضا(ع) نفرین کردم به کسی که آبروی کسی را بدون دلیل بریزد. اگر حتی تازه دلیل داری، شما حق نداری آبرویش را بریزی. باید به قوه قضاییه بگویی: بابا این پرونده! برد و خورد و هرچه دلیل داری از مسیرش اقدام کنید.
امام رضا فرمود: من تعهد کردم نفرین میکنم به کسی که آبروی شیعه را بریزد.«وَ عَرِّفْهُمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ غَفَرَ لِمُحْسِنِهِمْ وَ تَجَاوَزَ عَنْ مُسِیئِهِمْ إِلَّا مَنْ أَشْرَک بِه» خداوند خوبها را میبخشد، از بدهای شیعیان بد هم میبخشد، مگر کسی که یا مشرک باشد، «أَوْ آذَى وَلِیّاً مِنْ أَوْلِیَائِی» الله اکبر! امام رضا فرمود: خدا همه شیعیان را میبخشد جز دو رقم شیعه! شیعهای که مشرک شود. شیعهای که مؤمنی را اذیت کند. «آذَى وَلِیّاً مِنْ أَوْلِیَائِی»
امام رضا فرمود: خدا شیعه را میبخشد جز دو گروه! شیعهای که مشرک شود، «أَشْرَکَ بِه»، «أَوْ آذَى وَلِیّاً مِنْ أَوْلِیَائِی»، «أَوْ أَضْمَرَ لَهُ سُوءا» یا در دلش بدخواه باشد. اصلاً دلش بخواهد فلانی خراب شود. یعنی در دلش بدخواه باشد. «فَإِنَّ اللَّهَ لَا یَغْفِرُ لَهُ حَتَّى یَرْجِع» خدا یک چنین آدمی را نمیبخشد، جز اینکه از اذیت کردن برگردد. «وَ إِلَّا نُزِعَ رُوحُ الْإِیمَانِ عَنْ قَلْبِهِ» کسی که مؤمنی را اذیت کند، مؤمنی را تخریب کند «نُزِعَ رُوحُ الْإِیمَانِ عَنْ قَلْبِهِ» خداوند روح ایمان را از قلبش میگیرد. کار به آیتالله و فوق دیپلم و لیسانس و دکتر ندارد.
امام رضا پیغام داد، آبروی همدیگر را نریزید. آبروی همدیگر را بریزید، نفرینتان میکنند. از ولایت خدا دور هستید. در همین دنیا عذاب شدید میشوید. در آخرت نصیبی ندارید. آبرو ریختن خیلی خطر دارد. این نکتهای است که امام رضا فرمود از طریق عبدالعظیم حسنی.
منبع:همشهری