مهدویت وغرب را باید در مسئله فرجام تاریخ وموعود گرایی جستجو كرد . *موعود گرایی : الف- ادیان ابراهیمی (یهود –مسیحیت – اسلام ) ب- ادیان غیر ابراهیمی (زرتشت – بودا –هندو ) 1- علامات آخر الزمان : - فتنه های واوضاع نا بسامان اجتماعی - مردم آخرالزمان - دولت یهود - ظهور حضرت مهدی علیه السلام *آخرالزمان : * قرآن :پایان زندگی دنیوی ونزدیك شدن به روز قیامت روایات :ظهور حضرت یكی از نشانه های آخرالزمان است نه خود آخرالزمان پیامبر اعظم فرمودند : لولم یبق من الدنیا الا یوم ،لطول الله ذلك الیوم حتی یلی المهدی [1] *آخرالزمان : مقطعی از تاریخ انسان كه در آن بشر به عالی ترین برنامه زندگی در سایه معنویت به همزیستی متعالی توام با صلح وآرامش وعدالت ورفاه جهانی دست می یابد . - در فرهنگهای مختلف از آخرالزمان به مدینه فاضله ،آرمان شهر ،اتوپیا ،اورشلیم یاد شده است ماكس وبر اتوپیای كمونیستی وهگل 1806را پایان تاریخ اعلام كرد جوامع دینی منتظر منجی ومكاتب اومانیستی آنرا ثمره تكامل جوامع انسانی وپایان تاریخ می دانند.آخرالزمان پایان تاریخ نیست بلكه ترمیم جهان است در پرتو نهضت شیعی وبا تكیه بر اصل ولایت ودرك صحیح از غیبت ولی خدا مسیحیان آینده جهان را تاریك وبدون سعادت می دانند .رنه گنون د ركتاب آخرالزمان یا عصر سیطره كمیت : دوران دجال نهایت ظلم وشر است ولی موقت . بررسی وضعیت غرب: پس از گذشت غرب ازقرون باستان و قرون وسطی جامعه غربی وارد مرحله جدیدی به نام عصر رنسانس شد. حركت امانیسم (انسان گرایی)ونهضت اصلاح دینی( پروتستانیسم پیوند مسیحیت وسخت كوشی مرتاضانه) تلقی بشر از خدا هم تغییركرد و دین امری كاملا زمینی و دنیوی شد. موعود گرایی هم به تبع دنیوی شد . وانسان غربی خواست این واقعه را در اختیار خود بگیرد وخود سازنده تاریخ باشد برای همین غربیها زود تر دست بكار شدند وباز گشت مسیح را بعد از تلاش مسیحیان برای استقرارهزاره سلطنت الهی موكول كردند وپیروزی نهایی را معجزه آسا نمی دانند بلكه حاصل تدریجی ترقی بشر است .پیشرفت علوم وفنون وهنر نشانه قریب الوقوع دانستن عصر طلایی روح القدس (عصر عقلانیت )است *مكاشفه یوحنا : پیشینه موعود گرایی در كتاب مقدس به مكاشفه یوحنا باز می گردد. در یكی از روزهای یكشنبه یوحنا در خلسه پایان جهان می بیند.(ص /78، مسیح یهودی ) مسیح مهر هفتم را می گشاید .. ...ملایكه در شیپور خود می دمند وبلایا ومصایب بر دنیا باریدن می گیرد.و ارتش عظیمی كه از طرف فرات میآید هجوم خود را آغاز می كند . شهرمقدس اورشلیم به مشركان داده می شود .تا 42 ماه ..... نشانه های عجیبی در آسمان ظاهر می گردد.......میكاییل در راس ارتشی وارد جنگ بااژدهاكه ابلیس می شود یوحنا صدایی می شنود كه خبر سقوط ابلیس ورهایی و آغاز حكومت مسیح است . اما مشركان در آرمگدون تمام نیروهای شر را علیه نیروهای خیر بسیج می كند .مسیح ظاهر می شود .واز دهانش شمشیری خارج می شود كه باآن ملل را از دم تیغ می گذراند .....مسیح پیروز می شود . پس از هزار سال شیطان از جهنم خارج می شود .تا مردم چهار گوشه را گمراه سازد .یاجوج وماجوج اورشلیم را محاصره می كند اما آتشی از آسمان آنهارا نابود می كند . اورشلیم جدید از آسمان نازل می شود كه دارای دوازده دروازه بانام های پسران اسراییل است و فقط كسانی كه به مسیح وفادارند وارد آن شهر می شوند . رویای دانیال وحزقیل هم همان فرجام جهان یهودی است . یهودی شدن مسیح: یسوع یهودی زاده شد ودر راس ایین مسیحیت تا بیانگر انقلابی علیه یهود باشد . «یسوع مسیح » از تباری یهودی در شهر ناصره به دنیا آمد در انجیل متی نسل اورا چهارده نسل شمرده كه از ابراهیم تاداوود وچهارده نسل از تا تبعید در بابل وچهارده نسل از تبعید در بابل تا مسیح اما در لوقا سلاله مسیح تا آدم شمرده شده است . یسوع به معبدهیكل رفت وتعالیم پیامبران یهود را حفظ كرد ودر آموزه های خود استفاده كرد .كه در آن زمان بین دوازده تا سی سال(سالهای سكوت در ناصره ) داشت غسل تعمید او توسط یوحنای تعمید گر انجام شدتا مرحله سكوت شكسته شود . یسوع در بیابانهای ماورای رود اردن عزلت گزید ومورد امتحان شیطان قار گرفت . ودر مقابل هوی وهوس وتكبر وعیش ونوش وجاه طلبی تسلیم نشداو خود می گوید تكمیل كننده تعالیم موسی است .تعالیم اوبر اساس الوهیت مسیح وتعمیم مسیحیت برای همه بود. *موعودگرایی در یهود : موعود :ماشیح گری (روغن مالی شده ) در زمان سموییل نبی واژه ماشیح به معنای حاكم كه سر او را روغن مالی می كردند اسارت اول در سال 597 قبل از میلادبود كه ده هزار نفر تبعید شدند به ایران وكوروش چون آنها از اسارت بخت النصر نجات داده لقب ماشیح دادند . اسارت دوم در سال 588 قبل از میلاد كه در نهایت بدبختی بودند.اشعیا ی نبی وعده ماشیح را در صورت از دست ندادن امید داد . اعتقاد به موعود گرایی باعث می شد كه دین یهود از تصلب وجمودبیرون بیاید واین دین را زنده می دارد وخلا فقدان منجی را پركنند . یهودیان ملتی خوار ومتفرق بودند وشدیدا تحت فشار ودر معرض استثسمار وبردگی اقوام دیگر وهمواره منتظر منجی بودند ( 39 كتاب مثل زبور یا كتاب اشعیای نبی واسفار پنج گانه) بازگشت یهود به سرزمین موعود خدای یهود از بی سامانی باعث ظهور ایده قوم برگزیده شد یهود پیامبری وپادشاهی ومنجی گری را با هم ادغام كردند . جهانی شدن پیشگویی های تورات پیرامون ظهور دوم مسیح وبرپایی آرمگدون را محقق می سازد. آرمگدون با حمل روسها واعراب به اسراییل داروینیسم اجتماعی ( امپریالیسم نوین ) وسرزمین موعود اعراب شر برزگ ودشمن اسراییل وبرپایی اسراییل بحث پیشگوییهای تورات تمدن مسیحی یهود را به خاطرنسل كشی مسموم كردن بیماران واستفاده از خون كود كان مسیحی در نان فطیح به جای شراب منفور می دانستند .در قرن سیزدهم تلمود سوزانده شد .در اسپانیا وپرتغال تلاشهایی انجام شد تا به یهود رسمیت ببخشد كه كمی موفق شدند . انحراف مسیحیت : مسیحیت پولسی در قرن سوم وچهارم كلیسا خود را اسراییل جدید به شمار آورد وجای ملت بر گزیده یهود نشست. .پولس كه مامور تعقیب فریسیان وصدوقیان بود در نزدیك دمشق یكباره نوری از آسمان گرد اورا فرا گرفت وگفت: من یسوع خدای تو هستم بلند شو وارد شهر شو تا به تو بگویند چه كنی او به دست حنانیان غسل تعمید می كند ویهودیان دمشق می گویند اوگویی همان مسیح است قدرتش زیاد می شود دو موج در مسیحیت ایجاد شد موج اول : انفجا رعقلانی ومفاهیم روشنفكری به تمام دنیا وداروینیسم اجتماعی موج دوم : انفجار مذهبی ومهیا كردن جهان برای ظهور مسیح *بازگشت مسیح : مسیحیان معتقدند شدند كه مسیح پس از سه روز از به صلیب كشیدن شدن از قبر به آسمان عروج كرد ودر آخرالزمان بربه زمین می آید تا زمین رابه طوركامل تطهیركند و ملكوت خدا را در جهان اجرا كند .[2] مسیحیت از قرن دوم میلادی به هزاره گرایی معتقد شدند .در این هزاره گرایی هم علایم ظهور وجود داردخلاصی شیطان از زندان ،جنگ ،آتش آسمانی ،زلزله ،و.... ( مكاشفه یوحنا) مسیحیت صهیونیسم ( یهودی شدن مسیحیت آمریكایی ): مارتین لوتر در سال 1523 .م.دركتاب مسیح یهودی زاده شد نوشت وتاكید كرد كه كاتولیكها به یهودیان ظلم كردند(حتی قدیس آگوستین قدس را میراث مسیحیان دانست )وگفت مسیحیان ویهودیان از یك تبارند .لوتر باعث رشد مسیحیت یهودی شد . اصلاحات مذهبی شمال اورپا ،پیروزیهای پروتستانها در جنگهای سی ساله ...باعث اعتبار یهودیان شد چون اعتقادبراین بود كه یهودیان در برنامه خداوند برای فرجام تاریخ نقش مهمی دارد . و سرنوشت یهودیان با مسیحیان گره خورده است و اورپاییها پیروزی خود را جزیی از برنامه الهی (دومین ظهور مسیح هزاره خوشبختی ) دانستند .(همان مسیحیان یهودی این فكر را ترو یج كردند) بنابراین انگلستان خود را موظف به برگردادن یهودیان به موطن اصلی می دانست. انتشار پیشگوییهای ظهور مسیح با استفاده از محاسبات قبالای یهودی (متصوفه یهودی ) صورت گرفت . در قرن هفدهم منسی بن اسراییل خاخام بزرگ یهودی در كتاب آرزوی اسراییل با زیركی پورتانیسم انگلستان را با مسیحیت یهود در هم آمیخت وبه ترویج باز گشت یهود به فلسطین پرداخت . وظیفه مسیح نجات یهودیان ورساندن انها به اورشلیم( تشكیل دولت غاصب) است كه هزار سال منتظرند . در قرن شانزدهم كاردینال زیمنس زبان عبری را در دانشگاه آلا كالا كه جدید تاسیس شده بود پرداخت .در همین راستا كتاب مقدس دوباره تنظیم ونوشته شد وطرح جست وجو قبایل گم شده اسراییلی در دنیای جدید (آمریكا )مطرح شد . یهودیان پس از سلطه برمسیحیت ویهودی سازی دین عیسی ، با پیشنهاد ستاره شناس یهودی زاكاتو به دنبال قاره جدید با هزینه یهودیان به قاره آمریكا راه یافته وپس از كشتار 95 میلیون بومی وسرخپوست واسارت 35 میلیون تلاش كردند تا در قاره جدید استقرار پیدا كنند . جان كلون یهودی ودریا نورد اهل بارسلونا بعدها نام مسیحی كریستف كلمب را برگزیدودر سال 1942 م. وارد آمریكا شد وی در كتابش می نویسد هدف من یافتن سر زمین خوبی برای یهود ومنابع جدید(طلایآمریكا) برای باز سازی معبد سلیمان وبه دست آوردن قدرت است. اولین ساكنان آمریكا یهودیان مارانو (مسیحیان اسپانیا ) همان كسانی بودند كه طرح كلمب را پذیرفته وحمایت مالی كردند. حتی كشف قاره آمریكا در راستای بخشی از سناریوی هزاره – مسیحایی است كه در پایان منجر به آزاد سازی قدس از دست كفار (مسلمان ) می گردد . یهودیان مسیحی به غرب مهاجرت كردند.استعمار گران پروتستان بر اساس تصورات اسراییلی های قدیمی وقتی به آمریكا مهاجرت كردند آن راسرزمین موعود یا صهیون یا اسراییل جدید یا سرزمین كنعان یااورشلیم جدید كه در اشعار عهد قدیم بود نام نهادند .و خود را به عبرانیهای قدیم تشبیه كردند كه از ظلم وستم فرعون (انگلستان )فراركرده اند . پروتستانها (پرهیزكاران )به آمریكا مهاجرت كنند وآنها كشتار سرخپوستان را مثل كشتار كنعانیان درمی دانستند .پروتستانیسم آمریكا صبغه ای یهودی دارد. آمریكاییان مهاجر( پروتستانها ) خودرا ملت بر گزیده وكشورشان را هدیه خدا فرض كردند واز سال 1845م. شروع به غارت وكشور گشایی كردند مثل ایالتهای وهاوایی وآلاسكا و فلیپین و ... در جنگهای صلیبی هزاران تن از یهودیان خائنی كه حاضر به غسل تعمید نشدند به قتل رساندند .كم كم مسیحیت یهودی رشد كرد . وآنها به خاطر نیاز به ترجمه متون عبری به دانش وهنر روی آوردند . مسیحیان یهودی به نزدیك شدن هزاره اعتقاد داشتند .ویهودیان در حوادث بزرگ آینده كه قبل ظهور میسح به وقوع می پیوندند شریك خود می دیدند . از ابتدای قرن شانزدهم مسیحیان جدید تاثیر بزرگی بر جنبش انقلابی اوروپا و اندیشمندان لیبرال گذاشت وزمزمه بازگشت میسح در حوادث قرن هفدهم باعث به قدرت رسیدن جناح مسیحیت یهودی شد و در نهایت بر انگیختگی اسراییل در میان فلاسفه وادبای قرن هفدهم وهیجدهم ( جان لاك ،اسحاق نیوتن ،ژوزف پرستلی كاشف اكسیژن ،ژان ژاك روسو ،پاسكال ،امانویل كانت ،جان میلتون و...)شد . ایده هزاره سوم: مسیحی گری به فعال (مبارزه جو وتهاجمی )ومنفعل( منتظر مسیح ) تقسیم می شود: (ژوزف مید) وایده قوم برگزیده كه بیان می كند كه همه اقوام بربر (وحشی ) هستند وملت بر گزیده خدا بایدجهان رابه سمت مقدرش هدایت كند راه را برای سلطنت هزاره مسیح هموار كرد رایش سوم اولین بار در سال 1923 م. نظم نوین را برای هزاره سوم جهانی را عنوان كرد وهم محرك وانگیزه ای برای آلمانها بود كه با شعار قوم برگزیده وپاك سازی نژادی دو جنگ دهشتناك را راه بیاندارند ( شیلینگ ،فیخته ،هگل )وسپس صهیونیسم مسیحی آمریكا كه خود را صاحب رسالت برای توسعه بهشت زمینی می دانست وادعای تاریخی هم دارد. مسیحیان معتقدند كه در آخرالزمان نبرد نهایی بین مسیحیان مومن ودجال (یهودیان كه نزول می خورندوسنتهای اهریمنی مثل خوردن خون كودكان وسم دادن به بیماران دارند ) پیاده نظام سپاه دجالند رخ خواهد داد رسالت صلیبی این است كه جهان را مسیحی پروتستانیسم كند حتی كاتولولیك ها را، پروتستان این قوم برگزیده بر علیه قوانین موجود قیام می كند وبا تخریب سمبل های سنتی ، پایان عصر كهن را اعلام كنند . اصول گرایان آمریكایی با خشونت عمل كرده است مبارزات لاهوتی (جنگهای صلیبی ) اما موج خشونت اخیر در آمریكا نشان می دهد كه آمریكا تسلیم توطئه های شیطانی ،منطقه ای وجهانی است واصول گرایی مسیحی (راست مسیحی)جریان های خشونت وترور را حمایت می كند. اصول گرایی مسیحی باتكیه بر تفاسیر كتاب مقدس از دولت اسراییل حمایت می كنند وبا اعتقادبه هزاره ضمن مخالفت با جریان روشنفكری اعتقاد دارند باید جامعه امریكا وادار كرد كه كتاب مقدس را به عنوان پایه نظام حقوقی واجتماعی وقانونی قرار داد .این جریان به لابی مسیحی تیدیل شد .لابی مسیحی به قدری در كنگره قدرتمند است كه هرساله 5/5 میلیارد به اسراییل كمك می كنند ووارد معادلات جهانی وسیاسی شد كه مهمترین آنها سیاست آمریكا در قبال اسراییل ،توقف تسلیحات ،توحه به دفاع ،وام صندوق جهانی ،توجه به سازمان ملل و.... در 1950 .م. هزاره گرایی كه در آمریكا از قرن 18 م. به عنوان دكترین پروتستانها در كلیسا مطرح بود به جامعه نفوذ كرد. مسیحیان جدید تعالیم وافكار یهود رانیز تبلیغ می كردند . جنبش میسحی صهیونیستی واصول گرای آمریكا در نیمه قرن 20 م. در پروتستان های آمریكا یی نفوذ كرد كه معتقد به احیای مذهب وپاكی كتاب مقدس انجیل عهد قدیم وتورات بودند . به دلیل نشر همین عقاید آمریكایی ها از جمله كارتر دوباره غسل تعمید كردند وبا تاسیس تلویزیون ورسانه تبلیغ گسترده ای مثل ترویج نمازهای نزول رحمت ونعمت مسیح را آغاز كردند . و با ائتلاف راست مسیحی با راست نوین واستیلای بر كنكره توسط لابی قدرتمند یهود قوانین را به نفع صهیونیسم به تصویب می رسانند .مایكل هورو نماینده یهودی الاصل آمریكایی سنا طرح ممنوعیت آزار دینی واذیت مذهبی را برای آسایش یهودی ها به تصویب رساند . در سال دوهزار بحث رجعت مسیح د رمیان برخی فرق مسیحی (مسیحیان انجیلی وصهیونیست ویهودیان )با طرح معركه آرماگدون (هرمجدون )وتخریب مسجدالاقصی اوج گرفت . تشكیل دولت یهود مقدمه بازگشت مسیح : ناپلئون صدوهجده سال قبل از اعلامیه بالفور پیشنهاد تاسیس دولت یهودی است .در سال 1839 .م. لرد شافتس بری در مقاله «دولت وافقهای آینده مقابل یهود » گفت یهودیان در هر كشوری بیگانه می مانند ودر ظهور مسیح نقش دارند .ومتون مقدس را طوری تفسیر كرد كه دومین میسح وقتی ظهور می كند كه اسراییل باز پس گرفته شود وفلسطین سر زمین بدون امت است .برای همین باید به پایان تاریخ كمك كرد . پالمرستون شریك سیاسی ایده شافتسبری (پسر برادر ش) بود وزیر امور خارجه انگلیس شد .وبا اصرار او اولین كنسولگری بریتانیا در قدس در سال 1838 م.افتتاح كرد ویلیام بلاكستون 1935 - 1841م. جهانگرد وثروتمند ومبشر اونجیلی جنبش صهیونیسم یهودی ( اصرار به فلسطین )را ایجاد كرد این گروه با صهیونیسم هرتزلی(قبرس ،اوگاندا ،) تفاوت دیدگاه دارند ولی هر دو دشمن محمدی ها (شیعه) هستند . مشاركت عمومی استعمار: سیاستمداران دیگری چون چرچیل ،جان گولر ،بالفور ،چمبرلن ،كمك كردند تا اسراییل به وجود بیاید تا پایان تاریخ به نفع صهیونیسم مسیحی كه بوجود آورده بودند باشد . بدین ترتیب اونجیلیسم پروتستانیسم ( راست مسیحی ریگان را به قدرت رساند وآرمگدون ریگان )به قدرت تاثیر گذار در سیاست گذاری های آمریكا تبدیل شد 25% رای دهندگان تبلیغ مذهب در سی ان بی از 40 زبان واعتقاد به تدبیر هزاره وظهور مسیح بوش پس از جنگ خلیج فارس ایده نظام نوین را اعلام كرد .پروژه ای كه جنبه نظامی وسیاسی وحتی اقتصادی است كه ناشی از از سیاستهای آمریكا است كه همان آمریكایی سازی است كه از ابزار بسیار مهم صهیونیسم مسیحی برای رسیدن سریع تر از مسلمانان به پایان تاریخ است . وعنوان كرد پایان تاریخ حاكمیت ارزشهای آمریكایی است . حمله به افغانستان وعراق وكشتار هزاران نفر همه در راستای اهداف هزاره گرایی مسیحی یهودی است . این عقاید در فیلمهای ساخت كمپانی یهودی هالیوود به خوبی مشخص است مثل فیلم« قدس دی سی »( دی سی مخفف پایتخت داوود اورشلیم است كه مسیح یهودی به آن باز می گردد ) ودرفیلم قدس دی سی حمله نهایی با یواس آ مخفف ایالات متحده آمریكا است وبعد در فیلم «عقیده مردمی »استیلای اسراییل به قدس در زمان كنونی ازنشانه های فرا رسیدن آخرالزمان نشان داده می شود . انفجار نور : واز آنجا كه خداوند بهترین حامی دین خود است ووعده او راست می باشددرست در زمانی كه بیم آن می رفت كه تمام نقشه های یهود برای نابودی اسلام وشیعه به پیروزی برسد معجزه قرن یعنی امام را مامور كرد تا انقلابی را به پا ك اند كه تمام نقشه های هزار ساله را نقش بر آب كند . انقلاب اسلامی وحكومت شیعی كه مدعی زمینه سازی برای آخرین منجی است . تمام معادلات صهیونسیم مسیحی را د دهه 1970 بر هم زد .
آخرالزمان در جوامع غربی
مطابق با برخی پیش بینی ها که منشا آن پایان یافتن تقویم قوم مایا است، جهان در 31 دسامبر 2012 به پایان خود می رسد و این موضوع سوژه جالبی برای فیلمسازان و تخیلی نویسان شده اما به تازگی شرکت خانه سازی وی- وو با ارایه طرحی نو برای ساخت پناهگاه های زیرزمینی فوق مدرن آنرا اقتصادی نموده و قرار است در فاز اول 20 پناهگاه مدرن در نزدیکی شهرهای عمده و پر جمعیت امریکا بسازد. پناهگاه های مذکور چند منظوره بوده و برای محافظت از افراد خاص در امریکا در برابر حوادثی مانند حمله اتمی و یا برخورد سیارک ناشناخته به کره زمین ساخته می شود. این افراد خاص می توانند سیاستمداران و یا افراد متمول و مهم علمی باشند. هر پناهگاه برای اسکان 200 نفر برای یک سال زندگی و یا بیشتر در نظر گرفته شده است. حوادث طبیعی، انفجار اتمی، بمبهای شیمیایی حتی بحرانها و اعتصابات احتمالی داخلی که به شورشهای اجتماعی منتهی می شود نیز از جمله دلایلی است که ساخت این نوع پناهگاه ها را ضروری ساخته است.پناهگاه 10 میلیون دلاری دارای ده بال یا راهروی اقامتی در دو طبقه بوده و تا نقطه مرکزی اش 60 فوت فاصله دارد. هر کدام از راهروها دارای دو فضای عمومی و خصوصی بوده و برای هر شخص فضایی معادل 100 فوت مربع (این رقم از نظر استانداردهای صلیب سرخ 50 فوت است) لحاظ گردیده است. هر پناهگاهی برای خود سیستم مستقل انرژی داشته و بانکی از باطریهای قابل شارژ نیز آنرا حمایت و پشتیبانی می کند. سیستم فیلترینگ هوا برای ممانعت از ورود تشعشعات رادیویی و اتمی، مواد شیمیایی و بیولوژیکی و چاههای آب عمیق دارد. ابزارهای امنیتی مورد نیاز، تجهیزات پزشکی فوق مدرن، سیستمهای تهویه تابشهای هوا و نور، سیستم انهدام فاضلاب، انبارهای غذا و پوشاک، تجهیزات پشتیبانی از جمله وسایل نقلیه برای مبارزه و جنگهای پیش بینی نشده در طوفان و گرد و غبار برای این پناهگاه ها در نظر گرفته شده است. همه پناهگاه ها مبله و دارای اتاق خوای نیمه خصوصی بوده و در ضمن حمام لوکس و شیک و پیکی هم دارد. فضای غذاخوری و آشپزخانه، سالن بزرگ برای برگزاری میتینگها، رایانه و تیاترهای الکترونیک و تجهیزات ورزشی مناسب برای ساکنین تعبیه شده است. مرکز ضروری پزشکی و دندانپزشکی، وسایل تفریحی و سرگرمی در ابعاد کوچکف مکانی برای جاسازی وسایل گرانقیمت و تزیینی، تجهیزات خشک شویی،مرکز ارتباطات و کمدی بزرگ برای انتخاب انواع کفش و لباس در تمام اندازه هااز دیگر امکانات این پناهگاه ها به شمار می رود. مدیریت پناهگاه ها با شرکت وی- وو است شرکت از نظر نگهداری و تعمیرات نیز تمامی امکانات خود را بسیج می کند و تمام اعضا باید در مواقع ضروری خود را به آن رسانده و عملیات مهر و موم پناهگاه نیز بر عهده شرکت بوده و در نهایت پناهگاه به شرکت یا افراد خریدار تحویل می شود و برای مدتی معین مهر و موم می شود. پناهگاه های مورد نظر مقاوم در برابر حملات هسته ای بوده و با نصب تجهیزات مورد نظر قرار است اولین آن تا انتهای سال جاری میلادی به بهره برداری برسد و سایر پناهگاهها تا قبل از دسامبر 2012 یعنی پایان جهان به بهره برداری خواهد رسید. قیمت هر فضا در داخل پناهگاه 50 هزار دلار تعیین شده که تا کنون بیش از هزار درخواست کننده فرمهای موجود را پر کرده تا شرکت از بین آنها افراد برگزیده را انتخاب نماید. اینکه آیا بر اساس میزان تقاضا این شرکت بتواند پناهگاه های بیشتری را ایجاد کند جای سوال دارد. نظر ناسا درباره آخر الزمان 2012 ناسا در پاسخ به اینکه آیا تاریخ دسامبر 2012 صحت علمی دارد چنین آورده است: هنوز عقاید خام و حوادث شایع شده در مورد "ترس سال 2000 " یا مشکل Y2K از یاد نرفته است. مطابق یافته های دانشمندان سال 2012 سال پایان زمین نیست و شروع انقلاب زمستانی خواهد بود. داستان آخر الزمان ابتدا به ساکن به عقاید سومریها در عهد باستان بر می گردد که آنها معتقد بودند که نی- بی- رو یا کوتوله قهوه ای سیاره ای خواهد بود که به زمین برخورد خواهد نمود و به آن Doomsday یا روز قیامت می گفته اند. مطابق محاسبات باید این امر در ماه می سال 2003 رخ می داد که چنین نشد و بنابراین، این تاریخ به 2012 چرخش خورده است.این داستان به تمام شدن تقویم محاسبه شده توسط قوم مایا گره خورده و همگان این باور غلط را پیدا کرده اند که بنابر این 2012 (سال انقلاب زمستانی زمین ) سال پایان عمر زمین خواهد بود.( انقلاب زمستانی کوتاهترین روز سال در نیمکره شمالی است (اول دی ماه) و شروع رسمی زمستان محسوب میشود. خورشید در این زمان در پایینترین ارتفاع در آسمان قرار دارد چرا که در این زمان جهت محور قطب شمال سیاره ما که نسبت به سطح مداریش دارای انحراف است، در جهت خورشید قرار ندارد. از هنگام انقلاب زمستانی به بعد روزها بتدریج بلندتر میشوند و در طول شش ماه زمین در طرف دیگر خورشید قرار میگیرد و ساکنان نیمکره شمالی انقلاب تابستانی را در بلندترین روز سال (اول تیرماه) تجربه خواهند کرد) نکته ای که در تقویم قوم مایا وجود دارد اینکه تقویم رومیزی آنها تا این تاریخ است و این بدان معنی نیست که پایانی برای زمین تصور کرده اند. دقیقا شبیه تقویم رومیزی برای انسانهاست که آخرین روز هر تقویم دسامبر است و این یعنی فردایش روز از نو و روزی از نو می شود. و اینکه آیا نشانه ای از برخورد سیاره یا شهاب سنگ به کره زمین وجود دارد دانشمندان ناسا معتقدند در چند دهه آینده چنین نشانه ای حاکی از برخورد احتمالی سیاره ای به کره زمین به چشم نمی خورد.هر دسامبر زمین و خورشید در مرکز کهکشان راه شیری قرار گرفته و هیچ اتفاقی نمی افتد و اگر قرار بود باید سالیان گذشته رخ می داده است. ماردی مانند نی- بی- رو نیز وهمیات و خیالات اینترنتی است و اگر قرار بود شی ای به زمین اصابت کند دانشمندان باید ده ها سال قبل آنرا کشف و ردیابی می کردند تا حدس بزنند چه روزی به زمین برخورد خواهد کرد. اما در مورد ایریس که کوتوله ای مشابه پلوتون است واقعا وجود دارد منتها فاصله اش تا زمین 4 میلیارد مایل است. نظریه چرخش قطبها نیز صحت ندارد.نظریه جابجایی هسته با قطب در کمتر از یک روز و چند ساعت نیز صحت علمی ندارد. واژگونی در چرخش کره زمین نیز امکان پذیر نیست.جنبش آهسته قاره ها وجود داشته و نمونه آن نزدیک بودن قطبها به استوا و بعد جدایی آنها از هم حدود صدها میلیون سل پیش است اما این با ادعای چرخش ناگهانی و تغییر قطبها با هسته زمین فرق دارد و از نظر علمی بی اساس است.واژگونی مغناطیسی که از آن یاد می شود نیز بسیار بعید به نظر می رسد که در هزاران سال آینده رخ دهد. زمین بعنوان مروارید آبی در معرض تاثیرات ناشی از حرکت ستارگان دنباله دار بوده است و آخرین نمونه آن مربوط به 65 میلیون سال پیش و انقراض دایناسورها بوده است.دانشمندان ناسا با انجام تحقیقات وسیع شروع به یافتن نزدیکترین دنباله دارهایی که احتمال برخورد با زمین را دارند، زده اند.اما چیزی شبیه به دنباله دار نابود کننده دایناسورها نیافته اند. در نهایت اینکه دانشمندان ناسا درباره وقوع توفان بزرگ خورشیدی نیز اظهار نموده اند که هر 11 سال پیک فعالیت خورشید بالا می رود که می تواند روی ارتباطات ماهواره ای و .. تاثیر بگذارد که بین سالهای 2012 تا 2014 رخ خواهد داد اما هیچ اتفاق خاصی علیه زمین رخ نخواهد داد.با پایان یافتن عمر جهان در سال 2012:
خانههای آخرالزمان+ عکس
پایان یافتن عمر جهان مطابق با 31 دسامبر 2012 و حوادث ناشی ازآن در غرب سوژه اقتصادی مناسبی برای برخی شرکتها ازجمله وی- وو بوجود آورده و این شرکت با طراحی 20 پناهگاه زیر زمینی نزدیک شهرهای عمده آمریکا زمینه زندگی اضطراری برای 4000 نفر را فراهم می سازد.
بزرگترین فتنه آخرالزّمان خطر دجّال برای جوامع بشری چنان گسترده و ویرانگر است که همة پیامبران الهی دربارة آن هشدار داده و پیروان خود را از او برحذر داشتهاند. پیامبر گرامی اسلام در این زمینه میفرماید: «هیچ پیامبری نبوده است مگر اینکه پیروانش را از دجّال بر حذر داشته است». در روایات اسلامی، به ویژه روایاتی که به طریق اهلسنّت از پیامبر گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله نقل شده از فتنهای سخن به میان آمده که به تعبیر روایات بزرگترین فتنة آخرالزّمان است و از آغاز آفرینش آدم تا روز قیامت فتنهای به مانند آن نیامده است. از این رویداد بزرگ و فتنة سهمگین در روایات به «خروج دجّال» تعبیر شده است. با وجود آنکه روایات فراوانی در زمینة ویژگیهای دجّال و اعمال و رفتار او نقل شده است،1 ولی باید اعتراف کرد که درک همة وجوه این موضوع به راحتی امکانپذیر نیست و نمیتوان به تصویری کامل و بدون ابهام از این پدیدة عجیب و بیمانند دست یافت. با این حال، با توجّه به ضرورت شناخت این رویداد آخرالزّمانی و اهمیّت آماده شدن برای رویارویی با این فتنة جهانگستر، در این مقاله با بهرهگیری از روایات به تبیین برخی از وجوه فتنة دجّال میپردازیم. «دجّال» بر وزن فعّال صیغة مبالغه است که در ادبیات عرب برای دلالت بر زیادی انجام کار از سوی فاعل به کار میرود. در کتابهای لغت، احتمالهای متعددی برای ریشه و معنای این واژه مطرح شده است که در اینجا به برخی از آنها اشاره میکنیم: الف) واژة دجّال از «دُجَیل» به معنای «قَطْران»2 گرفته شده است، گفتنی است اعراب در گذشته، بدن شتران خود را برای پوشاندن عیوب آنها با ماده سیاهرنگی به نام قطران میپوشاندند و در عرف عرب به پوشاندن کامل بدن شتر با این ماده «تَدجیل» میگفتند. از آنجا که دجّال نیز چون قطران سراسر زمین را میپوشاند، از او با این عنوان یاد میشود. ب) واژة یاد شده از «دَجْل» به معنای «دروغ»و «فریب» مشتق شده و دلیل نامگذاری دجّال به این نام این است که او ادّعای پروردگاری میکند و این کار از بزرگترین دروغهاست. ج) ریشة لغت دجّال، «دَجْل»، به معنای «در نوردیدن» است و از این رو این نام به دجّال اطلاق میشود که او بیشتر مناطق جهان را درمینوردد و تحت سلطة خود درمیآورد. د) دجّال از «تَدجیل» به معنای «پوشاندن» ریشه گرفته است و به این دلیل دجّال را با این نام میخوانند که او با کفرش مردم را میپوشاند یا زمین را با فراوانی لشکریانش میپوشاند یا اینکه حق را با باطل میپوشاند. هـ) این واژه از «تَدجیل» گرفته شده که به معنای «زراندود کردن» برای فریب است. بنابر این قول، دلیل نامگذاری دجّال به این نام این است که او با دروغ و نیرنگ خود و همچنین با بیان کردن خلاف آنچه در دل دارد، باطل را حق جلوه میدهد و موجب فریب مردم میشود. و) لغت دجّال از «دُجال» به معنای «طلا» یا «آب طلا» مشتق شده است؛ چون دجّال در هر جا که قدم میگذارد گنجهای طلا نیز با او همراه است. ز) ریشة این لغت «دَجّاله» به معنای «گروه بزرگ همسفران» است و به این دلیل دجّال را به این اسم نامگذاری کردهاند که او سراسر زمین را با هواداران فراوان خود میپوشاند. ح) این واژه از لغت «دَجال» به معنای «سرگین»، گرفته شده است؛ زیرا دجّال نیز مانند سرگین گسترة زمین را با اعمال خود آلوده میکند.3 مؤلف لغتنامة «تاج العروس» پس از نقل اقوال یاد شده مینویسد: «...بهترین وجه آن است که گفت: دجّال به معنای بسیار دروغگوست و دروغ او سحر، فریب، تهمت، حقپوشی و اظهار مطالبی است که در دل او وجود ندارد».4 با نگاهی اجمالی به مجموعه روایتهایی که در زمینة خروج دجّال و رویدادهای وابسته به آن نقل شده است، با موضوعها و سرفصلهای متعدّدی روبهرو می شویم که بررسی کامل همة آنها نیازمند پژوهشی ژرف و گسترده است. در این مجال اندک، برخی از این موضوعها و سرفصلها را بررسی میکنیم. الف) حتمی بودن خروج دجّال: در روایات متعدّدی بر گریزناپذیر بودن خروج دجّال، به عنوان یکی از رویدادهای آخرالزّمان یا نشانههای قیامت، تأکید شده است. از جمله در روایتی که امیرمؤمنان علی علیهالسلام از پیامبر گرامی اسلام نقل میکند، میخوانیم: «پیش از ساعت [قیامت] ده رویداد گریزناپذیر است: [خروج] سفیانی، [خروج] دجّال و...».6 در برخی روایات حتمی بودن خروج دجّال به مانند حتمی بودن ظهور امام مهدی علیهالسلام دانسته شده و انکار آن کفر به شمار آمده است. از آن جمله میتوان به روایت نبوی زیر اشاره کرد: «هر کس خروج مهدی را منکر شود به آنچه بر محمّد نازل گشته، کافر شده است و هر کس نزول عیسی را منکر شود کافر شده و هر کس خروج دجّال را انکار کند، کافر شده است».7 ب) بزرگی فتنة دجّال: در بسیاری روایات بر این موضوع تأکید شده که فتنة دجّال، فتنهای بزرگ و بیمانند است. براساس یکی از این روایات، پیامبر اعظم در یکی از خطبههای خود میفرماید: «ای مردم! بر روی زمین فتنهای بزرگتر از فتنه دجّال نبوده است، خدای تعالی هیچ پیامبری را برانگیخته، مگر اینکه امّتش را از او برحذر داشته است».8 در روایت دیگری، در همین زمینه از پیامبر صلیاللهعلیهوآله چنین روایت شده است: «از آفرینش آدم ـ درود خدا بر او باد ـ تا برپایی قیامت، امری بزرگتر از دجّال نبوده است».9 ج) هشدار همة پیامبران دربارة خروج دجّال: خطر دجّال برای جوامع بشری چنان گسترده و ویرانگر است که همة پیامبران الهی دربارة آن هشدار داده و پیروان خود را از او برحذر داشتهاند. پیامبر گرامی اسلام در این زمینه میفرماید: «هیچ پیامبری نبوده است مگر اینکه پیروانش را از دجّال بر حذر داشته است».10 د) ضرورت پناه بردن به خدا از شرّ دجّال: در روایات فراوانی بر ضرورت پناه بردن به خدا از شرّ فتنة دجّال سفارش شده است. از جمله در روایتی، از پیامبر گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله چنین نقل شده است: «هر یک از شما هنگامی که از تشهّد پایانی فارغ شدید، باید که از چهار چیز [به خدا] پناه برید: از عذاب جهنّم، از عذاب قبر، از فتنه زمان زندگی و مرگ و از شرّ مسیح دجّال».11 در برخی روایات نیز توصیههایی برای در امان ماندن از شرّ فتنه دجّال شده است، از جمله در یکی از روایات نبوی میخوانیم: «هر کس ده آیة ابتدایی سورة کهف را حفظ کند، از فتنة دجّال در امان میماند.12 ه) آثار شیعی دجال ندارند : پیش از بررسی ویژگیهایی که در روایات برای دجّال برشمرده شده، لازم است یادآور شویم که در منابع روایی شیعه برخلاف منابع اهل سنّت، کمتر به موضوع دجّال پرداخته شده است تا آنجا که در کتابهایی مانند «الکافی» ثقةالاسلام کلینی رحمهالله، کتاب «الغیبة» نعمانی رحمهالله و «الإرشاد» شیخ مفید رحمهالله که در آنها روایات فراوانی در مورد نشانههای ظهور نقل شده، حتی یک روایت هم دربارة دجّال نیامده است و مجموع روایاتی که در «کمالالدّین و تمام النّعمه» شیخ صدوق رحمهالله و کتاب «الغیبة» شیخ طوسی رحمهالله دراینباره نقل شده است، به ده مورد هم نمیرسد. افزون بر این، بیشتر روایتهایی که از طریق اهل سنّت دربارة دجّال و ویژگیهای او نقل شده گرفتار ضعف سند یا افسانه پردازی و بیان مطالب عجیب و غریب و دور از ذهن است. و) دجال رمزی: با توجّه به مطالب یاد شده، برخی از نویسندگان معاصر، در اصل وجود دجّال یا ویژگیهای او تردید کرده و در نهایت معتقد به رمزی و کنایهای بودن ویژگیهای دجّال و انطباق نداشتن این ویژگیها بر شخص یا موجود معین و مشخص شدهاند. سید محمّد صدر، پس از آنکه دوازده ویژگی دجّال را با استفاده از روایات برمیشمارد، در بررسی این ویژگیها مینویسد: «بیتردید در اینکه اگر از مفاهیم رمزی و کنایی این عبارات صرف نظر کنیم هیچ یک از آنها را نمیتوانیم بپذیریم و نمیشود آنها را صحیح دانست؛ زیرا از نظر ضوابط سندی اکثر آنها اخبار واحدی میباشند که قابل اعتماد نیستند و اگر از ضوابط سندی نیز صرف نظر کنیم میبینم که در این روایات مطالبی اعجاز آمیز به دجال نسبت داده شده است. با اینکه وی شخصی کافر و سرکش و طاغی است و قبلاً گفتیم که صدور معجزه از یک شخص کافر ممکن نیست.... با وجود این نقاط ضعف، امر از دو حال خارج نیست یا باید تمامی این اخبار را مردود بدانیم یا اینکه بر یک معنای رمزی و کنایی برخلاف معنای ظاهری حمل کنیم و روشن است که حمل بر معنای رمزی از کنار گذاشتن و مردود دانستن بهتر است».13 یکی دیگر از نویسندگان معاصر نیز پس از بیان روایات دجّال، درباره آن تردید کرده و مینویسد: «ریشة داستان دجّال را باید در کتاب مقدّس و در بیان نصاری پیدا کرد. بعد از آنکه، اکثر احادیث آن و تفصیلاتش در کتب اهل سنّت و به طرق آنهاست. به هر حال، اصل قضیه دجّال به طور اجمال، بعید نیست صحت داشته باشد، لیکن تعریفات و توصیفاتی که دربارهاش شده مدرک قابل اعتمادی ندارد. پس بر فرض اینکه اصل قضیة دجّال صحت داشته باشد، اما بدون تردید با افسانههایی آمیخته شده صورت حقیقی خود را از دست داده است».14 برای مطالعه کامل این نظریه اینجا را کلیک کنید. ز) ویژگیهای دجّال: پس از این مقدّمه به بررسی مهمترین ویژگیهای ظاهری و رفتاری دجّال میپردازیم. براساس روایات، کافر بودن، ادّعای پروردگاری کردن، درنوردیدن سراسر جهان، عمر طولانی داشتن، یک چشم بودن و... از مهمترین ویژگیهای دجّال است. برای روشنتر شدن این ویژگیها، چند روایت را که در این زمینه وارد شده است، بررسی میکنیم. در یکی از احادیث نبوی، دجّال اینگونه توصیف شده است: «من دربارة دجال با شما سخن گفتم و بیم آن دارم که شما آن درک نکنید. مسیح دجّال مردی کوتاه قد با پاهایی فاصلهدار و مویی پیچان (مجعّد) است، یک چشم بیشتر ندارد و چشم دیگر او به طور كلّی محو شده و هیچ برآمدگی و فرو رفتگی از آنان باقی نمانده است. اگر [امر او] بر شما مشتبه میشود بدانید که پروردگار شما یک چشم نیست و شما هرگز پروردگار خود را نمیبینید تا اینکه از دنیا بروید».16 دراینباره همچنین از پیامبر اعظم علیهالسلام نقل شده است که فرمود: «دجّال کسی است که چشم چپ او نابیناست و در میان پیشانی او نوشته شده است: کافر. بر چشم او ناخنكی17 بزرگ است». 18 در روایت نبوی دیگری که در منابع روایی شیعه نیز نقل شده است، دربارة ویژگیهای دجّال چنین میخوانیم: «ای مردم! خداوند پیامبری را به رسالت مبعوث نکرد جز آنکه قومش را از دجّال ترسانید و خدای تعالی آن را تا به امروز بر شما تأخیر انداخته است و اگر امر بر شما مشتبه شد بدانید که خداوند یک چشم نیست و دجّال بر حماری که فاصلة بین دوگوشش یک میل است خروج میکند و بیشتر پیروان او یهود و زنان و اعرابند و به همة کرانههای زمین جز مکّه و دو حومة آن و مدینه دو حومة آن درآید.19 در روایتی که از امیرمؤمنان علیهالسلام نقل شده است، آن حضرت در پاسخ «اصبغ بن نباته» که از آن حضرت دربارة ویژگیهای دجّال پرسیده بود، میفرماید: «دجّال صائد بن صائد [صید] است و بدبخت کسی است که او را تصدیق کند و نیک بخت کسی است که او را تکذیب نماید. او از شهری خروج کند که به آن اصفهان گویند. از قریهای که او را یهودیه میشناسند. چشم راستش ممسوح [نابینا] است و چشم دیگرش که بر پیشانی اوست آنچنان میدرخشد که گویی ستارة سحری است و در آن علقهای است که با خون در آمیخته و میان دو چشمش نوشته شده است: «کافر» و هر کاتب و بیسوادی آن را میخواند و در دریاها فرو میرود، آفتاب با او حركت میكند و در مقابلش كوهی از دود است و پشت سرش كوه سفیدی است كه مردم آن را طعام پندارند. در قحطی شدیدی در حالی كه بر حمار سپیدی كه فاصله هر گامش یك میل است، سوار شده خروج میكند و زمین منزل به منزل زیر پایش در نوردیده شود و بر آبی نگذرد جز آنكه تا روز قیامت فرو رود و با صدای بلندی که جن و انس و شیاطین در شرق و غرب عالم آن را میشنوند، میگوید: «ای دوستان من! به نزد من آیید، من کسی هستم که آفرید و هماهنگی بخشید و اندازهگیری کرد و راه نمود. من پروردگار والای شما هستم». در حالی که آن دشمن خدا دروغ میگوید. او یک چشمی است که غذا میخورد و در بازارها راه میرود و پروردگار شما یک چشم نیست و غذا نمیخورد و راه نمیرود و زوالی ندارد».20 ح) سرانجام دجّال: در مورد سرانجام دجّال و اینکه او به دست چه کسی نابود میشود، با دو دسته روایت روبهرو هستیم. در دستهای از روایات تأکید شده است که دجّال به دست حضرت مهدی علیهالسلام کشته میشود و در دستهای دیگر از روایات از حضرت عیسی علیهالسلام به عنوان کشندة دجّال یاد شده است. در نخستین روایت دستة اول كه از امیر مؤمنان علی علیهالسلام نقل شده است، در این زمینه چنین میخوانیم: «آگاه باشید که بیشتر پیروانش فرزندان نامشروع و اصحاب طیلسان21 (جامههای) سبز (یا یهودیان) هستند. خداوند او را در گردنة «افیق»22 به دست کسی که عیسی بن مریم علیهالسلام پشت سر او نماز میخواند، سه ساعت گذشته از روز جمعه به هلاکت میرساند».23 امام صادق علیهالسلام نیز دراینباره میفرماید: «روز نوروز روزی است که خداوند در آن روز قائم ما اهل بیت و واپسین ولی امر را بر دجّال پیروز میگرداند و او را در کناسه کوفه به دار میزند».24 در یکی از روایات دستة دوم، به نقل از پیامبر اعظمصلیاللهعلیهوآله چنین آمده است: «در همین حالت که وی بدین گونه میگذارند، خداوند عزّ و جلّ مسیح پسر مریم علیهالسلام را برمیانگیزد و او نزد منارة سفید سمت شرقی دمشق در پوششی زرد نازل میشود در حالی که دستش را بر شانههای دو فرشته گذاشته است دنبال او میرود تا اینکه او را در نزدیکی دروازة «لدّ»25 شرقی مییابد و او را میکشد».26 در این زمینه، همچنین از پیامبر گرامی اسلامصلیاللهعلیهوآله نقل شده است که فرمودند: «دجال در امت من خارج میشود و به مدت چهل روز یا چهل سال یا چهل شب یا چهل ماه در میان آنها زندگی میکند تا اینکه خداوند عیسی بن مریم علیهالسلام را برمیانگیزد ـ در حالی که او مانند بن مسعود ثقفی است ـ و او بر دجال غلبه میکند و نابودش میسازد».27با توجّه به روایات یاد شده، اظهار نظر قطعی در مورد چگونگی از بین رفتن دجّال امکانپذیر نیست و به ناچار علم آن را به خدا واگذار میکنیم. ط) دجّال و دیگر مدّعیان دروغین: نکتة دیگری که از روایات دربارة دجّال به دست میآید این است که پیش از خروج دجّال اصلی، دجّالها یا کذّابهای فراوانی خروج میکنند که هر یک به نوعی موجب فریب و گمراهی مردم میشوند. در روایتی که انس بن مالک از پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآله نقل کرده، در این زمینه چنین آمده است: «پیش از خروج آن دجّال، افزون بر هفتاد دجّال خروج میکند».28 پیامبر خاتم صلیاللهعلیهوآله در روایت دیگری دراینباره میفرماید: «در آخرالزّمان دجّالهای دروغگویی خواهند آمد. آنها احادیثی را به شما عرضه میکنند که نه شما و نه پدرانتان آنها را نشنیدهاید، پس برحذر باشید که آنها شما را گمراه نکنند و نفریبند».29 همچنین از آن حضرت روایت شده است که فرمود: «همانا به زودی در امّت من، سی مدّعی دروغین برخواهند خاست که همة آنها گمان میکنند، پیامبر است در حالی که من خاتم پیامبرانم و هیچ پیامبری پس از من نیست»30 با توجّه به روایات یاد شده و روایات فراوان دیگری که در این زمینه نقل شده است،31 میتوان گفت که دجّال با ویژگیهایی که در این مقاله برشمردیم یک مصداق بیشتر ندارد و موارد دیگری که در روایات اخیر از آنها تعبیر به دجّال شده، صرفاً از باب همانندی با دجّال واقعی از نظر بیان ادّعاهای خلاف واقع و فریفتن مردم بوده است، نه اینکه واقعاً دهها دجّال با ویژگیهای منحصر به فردی که در اینجا به آنها اشاره کردیم در آخرالزّمان خروج میکند. با توجه به مجموعه مطالبی که در این مقاله بیان شد، درمییابیم که فتنة دجّال فتنهای سهمگین، پیچیده و بسیار گمراه کننده است که باید برای در امان ماندن از آن تنها به خدای بزرگ پناه برد. 33 ابراهیم شفیعی سروستانی تنظیم و تلخیص: گروه دین و اندیشه - عسگری 1. ر.ک: معجم أحادیث الإمام المهدی علیهالسلام، ج 2، ص137-5؛ لطفالله صافی گلپایگانی، منتخب الاثر، ج 3، صص 103-111. 2. «قطران» مادة رقیق و چسبنده و سیاه رنگی است که با جوشاندن چوب و زغال و مانند آن به دست میآید و برای نگهداری چوب از پوسیدگی به کار میرود. (فرهنگ لاروس، ج 2، ص 1649). 3. ر.ک: سیّد محمّد مرتضی الزبیدی، تاج العروس من جواهر القاموس، ج 14، ص 228، مادة «دجل»؛ سعید الخوری اشرتونی، اقرب الموارد فی فصح العربیه و الشوارد، ج 1، ص 320؛ فخر الدّین الطریحی، مجمع البحرین، بیروت، مؤسسة الوفا، 1403 ق.، ج 5، ص 369؛ علیاکبر دهخدا، لغتنامه، ج 7، ص 10481. 4. تاج العروس، ج 14، ص 228. 5. محمّد خزائلی، اعلام قرآن، تهران، امیرکبیر، 1378، ص 479. 6. شیخ طوسی، کتاب الغیبه، ص 436، ح 426؛ محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 209، ح 48. 7. فرائد السمطین، ج 2، ص 334، ح 585. 8. ابن حماد، الفتن، ج 2، ص 517، ح 1446. 9. همان، ص 518، ح 1450. 10. احمد بن حنبل، مسند، ج 5، ص 221. 11. همان، ج 2،ص 237. محمّد بن مسلم، صحیح، ج 1، ص 412، باب 25، ح 588. 12. صحیح مسلم، ج 1، ص 555، ح 809 13. سید محمد صدر، تاریخ غیبت کبرا، ترجمة سیّد حسن افتخارزاده، صص 642ـ643. 14. ابراهیم امینی، دادگستر جهان، صص 225ـ226. 15. کامل سلیمان، روزگار رهایی، ترجمة علیاکبر مهدیپور، ج 2، ص 1143. 16. الفتن، ج 2، ص 519، ح 1454. 17. «ناخنك» یك ضایعه گوشتی مثلثی شكل است كه از سفیدی چشم «ملتحمه» روی سیاهی چشم «قرنیه» كشیده میشود. این ضایعه در طرف بینی است. (ر.ک: http: //www.daneshnameh.roshd.ir) 18. الفتن، ج2، ص 519، ح 1455. 19. شیخ صدوق، کمالالدّین و تمام النّعمه، ترجمة منصور پهلوان، ج 2، ص 319، بحارالانوار، ج 5
1. معنا و مفهوم دجّال
2. دجّال در روایات