2. بسته شدن درهاي زندگي پي نوشت ها: 1. طه (20) آيه 124.
آثار ترک نماز (2)
هر کس از ياد من روي گردان شود زندگي تنگ ( و سختي ) خواهد داشت و روز قيامت او را نابينا محشور مي کنيم .
گاه مي شود درهاي زندگي به روي انسان به کلي بسته مي شود ، و دست به هر کاري مي زند ، با درهاي بسته رو به رو مي گردد ، و گاهي به عکس به هر جا روي مي آورد خود را در برابر درهاي گشوده مي بيند ، مقدمات هر کار فراهم است و بن بست و گرهي در برابر او نيست ، از اين حال تعبير به وسعت زندگي و از اولي به ضيق يا تنگي معيشت تعبير مي شود ، منظور از « معشيت ضنک » که در آيات بالا آمده نيز همين است .(2)
گاهي تنگي معيشت به خاطر اين نيست که درآمد کمي دارد ، اي بسا پول و درآمدش هنگفت است ، ولي بخل و حرص و آز ، زندگي را بر او تنگ مي کند نه تنها ميل ندارد در خانه اش باز باشد و ديگران از زندگي او استفاده کنند ، بلکه گويي نمي خواهد آن را به روي خويش بگشايد ، به فرموده علي عليه السلام : « همچون فقيران زندگي مي کند و همانند اغنيا و ثروتمندان حساب پس مي دهد ».
راستي چرا انسان گرفتار اين تنگناها مي شود ، قرآن مي گويد: عامل اصلي اش اعراض از ياد حق است .
ياد خدا مايه ي آرامش جان ، و تقوا و شهامت است و فراموش کردن او سبب اضطراب و ترس و نگراني است .
هنگامي که انسان مسئوليت هايش را به دنبال فراموش کردن ياد خدا به فراموشي بسپارد ، غرق در شهوات و حرص و طمع مي گردد ، پيدا است ، که نصيب او معيشت ضنک خواهد بود ، نه قناعتي که جان او را پر کند ، نه توجه به معنويت که به او غناي روحي دهد ، و نه اخلاقي که او را در برابر طغيان شهوات باز دارد .
اصولا تنگي زندگي بيشتر به خاطر کمبودهاي معنوي و نبودن غناي روحي است ، به خاطر عدم اطمينان به آينده و ترس از نابود شدن امکانات موجود ، و وابستگي بيش از حد به جهان ماده است ، و آن کس که ايمان به خدا دارد و دل به ذات پاک او بسته ، از همه ي اين نگراني ها در امان است .
البته تا اين جا سخن از فرد بود ، هنگامي که به جامعه هايي که از ياد خدا روي گردانده اند وارد شويم ، مسئله از اين وحشتناک تر خواهد بود ، جوامعي که علي رغم پيشرفت شگفت انگيز صنعت و فراهم بودن همه ي وسايل زندگي در اضطراب و نگراني شديد به سر مي برند ، در تنگناي عجيبي گرفتارند و خود را محبوس و زنداني مي بينند .
همه از هم مي ترسند ، هيچ کس به ديگري اعتماد نمي کند، رابطه ها و پيوندها همه بر محور منافع شخصي است ، بار تسليحات سنگين به خاطر ترس از جنگ بيشترين امکانات اقتصادي آنها را در کام خود فرو برده ، و پشت هايشان زير اين بار سنگين خم شده است .
زندان ها مملو از جنايت کاران است و در هر ساعت و دقيقه طبق آمارهاي رسمي ، قتل ها و جنايت هاي هولناکي رخ مي دهد ، آلودگي به مواد مخدر و فحشا آنها را برده و اسير ساخته است ، در محيط خانواده هاشان نه نور محبتي است ، و نه پيوند عاطفي نشاط بخشي ، آري اين است زندگي سخت و معيشت ضنک آنها !
رئيس جمهور اسبق آمريکا ( کشور شيطان بزرگ ) « نيکسون » در نخستين نطق رياست جمهوريش به اين واقعيت اعتراف کرد و گفت : ما گرداگرد خويش زندگاني هاي تو خالي مي بينيم ، در آرزوي ارضا شدن هستيم ، ولي هرگز ارضا نمي شويم .
يکي ديگر از مردان معروف آنها که نقش او در جامعه به اصطلاح شادي آفريدن براي همه بود ، مي گويد: من مي بينم انسانيت در کوچه ي تاريکي مي دود که در انتهاي آن جز نگراني مطلق نيست ! (3)
جالب اين که در روايات اسلامي مي خوانيم که از امام صادق عليه السلام پرسيدند منظور از آيه ي « و من أعرض عن ذکري فان له معيشه ضنکا » چيست ؟ فرمود: اعراض ا زولايت اميرمؤمنان عليه السلام است . (4) آري آن کس که الگوي خود را از زندگي علي عليه السلام بگيرد همان ابر مردي که تمام دنيا در نظرش از يک برگ درخت ، کم ارزش تر بود آن چنان به خدا دل ببندد که جهان در نظرش کوچک گردد ، او هر کس باشد ، زندگي گشاده و وسيعي خواهد داشت ، اما آنها که اين الگوها را فراموش کنند در هر شرايط گرفتار معيشت ضنک هستند . (5)
جناب حجه الاسلام و المسلمين قرائتي در سمينار نماز در مشهد مقدس در ضمن سخنراني شان فرمودند : خدمت مقام محترم رياست جمهوري عرض کردم که البته تحليل هاي اقتصادي ، نفت ، جنگ و دلار همه ي اينها کانال يک مي باشد اما شما احتمال نمي دهيد که علت اين که شما نرخ پروفيل آهن را پايين آورديد نرخ ديگر بالارفت ، دلار نفت زياد شد و زلزله شد ، تا يک مشکل حل مي شود يک مشکل ديگر اضافه مي شود احتمال نمي دهيم « أقم الصلوه لذکري » نماز ذکر خداست « و من أعرض عن ذکري فان له معيشه ضنکا » احتمال نمي دهيد که کارهايمان تاب بر مي دارد به خاطر اين است که مساجد خلوت است ، همه اش مي گوييم محاسبات اقتصادي و کامپيوتر ، يک طرف اين قضيه هم آن است . احتکارها به خاطر ترک نماز است . تمام جيغمردم به خاطر ترک نماز است قرآن مي فرمايد: « اذا مسه الشر جزوعا » ؛ مردم در هنگام برخورد با مشکلات جيغ مي زنند . [ سپس مي فرمايد :] « و اذا مسه الخير منوعا - الا المصلين - الذين هم علي صلاتهم دائمون » ؛ (6) و چون مال و دولتي به او رو کند بخل مي ورزد و منع احسان مي کند مگر نمازگزاران حقيقي آنان که دائم در راه اقامه ي نماز تلاش مي کنند . (7)
2. « ضنک » به معناي سختي و تنگي است ، اين کلمه هميشه به صورت مفرد به کار مي رود و تثنيه و جمع مؤنث ندارد .
3. معماي هستي ، ص 50 - 51 .
4. همان .
5.تفسير نمونه ، ج 13 ، ص 327 - 329 .
6. معار ج (70) آيه 20 - 23 .
آثار ترك نماز
پیامبر اکرم فرموده: از ما نیست کسی که از روی سبک شمردن نماز را ترک کند و نماز را خوار شمارد.
امام صادق هنگام وفا تش فرمود به شفاعت ما نمی رسد کسی که نماز را سبک بشمارد.
بعضی از تارک الصلواه ها هنگامی که به آنها گفته می شود چرا نماز نمی خوانید در پاسخ می گویند خدا نیازی به عبادت و نماز ما ندارد.
این از جهالت این عده ناشی می شود چرا که خوب خدا نیازی به نماز ما ندارد آیا ما هم نیازی به خدا نداریم و آیا بنده او نیستیم؟
«تارک الصواه قلبی سنگ ، و دلی بی رحم دارد».
ترک نماز از گناهانی است که قران کریم بر آن وعده عذاب داده است. چنانچه در سوره مدثر می فرمایند:«بهشتیان از دوزخیان می پرسند چه چیز شما را به دوزخ کشانید. جهنمیان در پاسخ می گویند ما از نمازگزاران نبودیم و بیچارگان را طعام نمی دادیم. و با اهل باطل داخل شدیم و روز جزا را انکار می کردیم.
و همچنین در سوره ماعون به کسانی که نماز ر سبک می شمارند اشاره شده است «الذین هم عن صلاتهم صاهون»
پس از انبیاء و صالحین جماعتی در رسیدند که از فرط و شد ت غفلت و جهالت نماز را ضایع ئ آنرا ترک کردند و شهوات را پیروی کردند. پس زود است که این جماعت برسند به«غی»نام وادی است در جهنم که عذابش شدیتر از سلیر طبقات دوزخ است. از ابن عباس منقول است که در آن ماریست که طولش شصت سال و عرضش سی سال راه است و از وقتی که آفریده شده دهان باز نموده و نمی کند مگر برای بلعیدن تارک الصواه و خورندگان شراب.
در سوره زمر می فرماید:«نماز را بپا دارید و از شرک آورندگان نباشید. در این آیه اشاره شده استبه اینکه ترک کننده نماز با بت پرست و مشرک برابر است.
رسول خدا می فرماید: کسی که نماز را سبک گیرد و در بجا آوردنش سستی نماید خداوند او را پانزده بلا مبتلا می
می فرماید. شش بلا در دنیا و سه تا در موقع مردنش و سه تا در قبر و سه بلا ی دیگر هنگامیکه از قبر بیرون
می آید. یعنی در روز قیامت «جهان و آخرت»
اما شش بلای دنیوی:
1-خداوند برکت از عمرش بر می دارد.
2-خداوند برکت از روزیش بر می دارد.
3-از چهره اش نشانه نیکوکاران برداشته می شود.
4-هر کار خیری کند پذیرفته نمی شود و پاداشی ندارد.
5-دعایش مستجاب نمی شود.
6-از دعای نیکوکاران بهره ای ندارد.
و اما سه بلای که در هنگام مردنش می باشد:
1-با ذ لت و خواری می میرد
2-با تشنگی می میرد.
3-با گرسنگی از دنیا می رود.
و حالت عطش او گمانشته می شود که او را فشار دهد و اذیت کند.
سه بلا که در قبر می رسد:
1-ملکی در قبر ب او گماشته می شود که او را فشار دهد و اذیت کند.
2-قبر برایش تنگ می شود «فشار قبر»
3-قبرش تاریک و در ظلمت است و همچنین وحشتناک.
سه بلایی که در قیامت است:
1-ملکی او را به صورت می کشاند
2-در حسابش سختگیری می شود.
3-خداوند نظر به او نمی کند و او را پاکیزه نمی کند و برایش عذاب دردناکی است.
حضرت امام صادق می فرماید:
نخستین علمی که در روز قیامت از آن باز خواست می شود نماز است. نماز اگر پذیرفته شد اعمال دیگر هم پذیرفته می شود و اگر پذیرفته نشد کارهای دیگر پذیرفته نیست.
از پیامبر پرسیدن بزرگترین عملی که بندگان به پروردگار خود به سبب آننزدیک می شوند چیست؟
حضرت فرمود پس از شناسایی خدا و پیغمبر و اما با فضیلت تر از نماز اول وقت نمی شناسیم.
پیامبر اکرم می فرماید:
هنگامی که قیامت بر پا می شود موجودی از جنس عقرب از دوزخ بیرون می آید که سرش در آسمان هفتم و دمش زیر زمین و دهانش از شرق تا غرب است و می گوید کجایند کسانی که با خدا و رسولش جنگ کننده بودند. پس جبرئیل نازل می شود و می گوید چه کسانی را می خواهی؟
1-ترک کننده نماز
2-منع کننده زکات
3-خورنده ربا
4-شرابخوار
5-کسانی که در مسجد حدیث دنیا می کنند یعنی غیبت و تهمت مسلمانان می کنند.
ونیز می فرماید: در جهنم یک وادی و سرزمینی است که از شدت عذاب آن جهنمیان هر روز هفتاد هزار مرتبه ازآن می نالند و در آن خانه ای از آتش است و در خانه چاهی از آتش و در آن چاه تابوتیست که در آن ماریست که هزار سر دارد و در هر سری هزار دهان و در هر دهان هزار نیش و طول هر نیش هزار زرع است کسی از اصحاب انس گفت یا رسول الله این عذاب برای کیست ؟ فرمود: برای شرابخور و ترک کننده نماز